"נשארים לבד במערכה": החקלאים מתקשים להתמודד עם הפשיעה הגוברת

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום, הצביע על ליקויים חמורים בטיפול בפשיעה החקלאית. מספר חקלאים שיתפו בתחושותיהם הקשות, ובחוסר האונים שהם מרגישים בנוגע לטיפול בסוגיה: "הפשע פה לא נשלט"

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) הצביע על ליקויים חמורים בטיפול המשטרה בפשיעה החקלאית. בין היתר, קבע המבקר כי יש להגביר את הנוכחות של יחידות מג"ב בשטח כדי להרתיע  את העבריינים.

שרון צ'רי, חקלאי בבאר מילכה שבדרום הארץ סיפר על הקשיים עמם מתמודדים החקלאים: "היו מעט מאוד מקרים שבהם מצאו את מה שנגנב. במקרה הכי טוב חלק מהכלים שנגנבו הוחזרו על ידי המשטרה, אבל כמעט ואין עצורים, המדינה לא רוצה לאכוף. המדינה יודעת לעשות הכול, היא יודעת לעשות מכשול תת קרקעי, גדר גבול, לקדם רפורמה משפטית. אף אחד לא מתאמץ לטפל בשורש הבעיה כאן, שום דבר לא השתנה". 

"עשינו בעבר מאבק וכלום לא השתנה, אנחנו שומרים על עצמינו כל לילה, אבל העבריינים גם מבינים את זה ומתחילים לגנוב מוקדם יותר. אין להם שום פחד, אנשים האלה לא מורתעים משום דבר", הוסיף.  

קיים חשש שזה יסלים מעבר לכלים חקלאיים?
"חד משמעית. תמיד זה מתחיל ממשהו. פעם אמרו שייבאו רק עגבניה ועכשיו מייבאים עשרות פירות וירקות. זה תמיד מתחיל מדבר אחד ומתגלגל. צריך להגדיר את הנגב כאזור נפרד ממדינת ישראל. צריך חשיבה מאוד גדולה איך עוצרים דבר שכמעט ולא נשלט. יש כאן גם המון חממות לא חוקיות של קנאביס. הפשע פה לא נשלט, אני רוצה פה את ג'וליאני של הנגב. המדינה ממש לא בדרך לשם, חשבנו שמגיע ג'וליאני עם כיפה ומשקפיים ובסוף שמו לו פיתה על הראש".

"כל הזמן עוסק בלהתגונן"
הוא שיתף בקושי העיקרי עמו הוא מתמודד: "במשך תשע שנים שאני חקלאי, נגנב לי ציוד בשווי של כמעט 100 אלף שקל. הנזק המורלי עולה על הכספי, אתה כל הזמן עוסק בלהתגונן. ניסינו לעשות מחסום, אבל בסוף המדינה לא איתנו. אנחנו חוטפים את הנזק וממשיכים הלאה. אם המדינה לא מתכוונת לחוקק חוקים - תנו לנו לפעול".

"תן לי את היכולת לטפל במי שנכנס לי למשק או לבית כמו בארצות הברית.  זה לא מצב שאני רוצה, אבל זה המצב שהגענו אליו. עד 2019 לא הייתה כאן פשיעה חקלאית, בקורונה התחילו לחפש אופציות אחרות, את מי לתקוף וזה תפח עד שזה נהיה בלתי נשלט.  אין שום שינוי ושום דבר, לא עושים כלום. בקבוצת ה"וואטס אפ" שלנו אנחנו שואלים כל שבוע מי הבא בתור. יש חקלאי שהשקיע רבע מיליון שקל על המיגון", הוסיף.

"נזק בעשרות אלפי שקלים"
תומר, חקלאי במושב שדה משה בלכיש, שיתף גם הוא בקשיים אותם חווים החקלאים: "אנחנו סובלים מגניבה של כלים חקלאיים וטרקטורים. בערב החג גנבו לי את הטנדר שלי מהבית – גונבים מערכות השקיה ואפילו שתילים צעירים. כל זה ועוד לא הגעתי לנזק המשמעותי שזה גניבת הפירות. כשהם גונבים הם גורמים גם לנזק אגווי בעשרות אלפי שקלים, בין אם זה כשגונבים פירות או מערכות מים, הם עושים זאת בצורה ברוטלית". 

עוד סיפר: "בעונה אין שבוע בלי גניבות, יש אפילו פעמים שזה קורה כל יום, תלוי בביקוש, מה הם מחפשים לגנוב באותו רגע נתון. אני מגיש אחרי כל אירוע של תלונה. לפני שנתיים הציתו לי שני דונם חממות ולא קרה כלום מאז, אף אחד לא נתפס. אנחנו נשארים לבד במערכה. היחידים שעוזרים לנו הם השומר החדש, חוץ מזה אנחנו לבד".