מגדלי הבננות חוששים מחיסול הענף: "אין לנו שום סיכוי להתחרות ביבוא"

החקלאים בעמק הירדן לא מצליחים להירדם בלילות האחרונים: מאז 1922 מגדלים באזור בננות ועכשיו הם חוששים שרגע לפני חגיגות המאה יישארו ללא פרנסה. רפורמת החקלאות, הם מתריעים, תביא את הקץ על מפעל חייהם. "ידיעות אחרונות" ו-ynet הפגישו את מגדלי הבננות המודאגים: "מאות ישראלים מתפרנסים בעמק הירדן מהענף, לאן הם ילכו כשימכרו בננות מהמזרח בשקל?"

100 שנה מגדלים באהבה ובמקצועיות את הבננות הצהובות והעסיסיות בקיבוצי עמק הירדן, אבל השבועות האחרונים מדירים שינה ממאות החקלאים המודאגים בחבל הארץ היפהפה. רפורמת החקלאות, שעיקרה פתיחת השוק ליבוא פירות ויר

ביוזמת "ידיעות אחרונות" ו-ynet נפגשו אתמול (ד') עשרות בננצ'יקים ותיקים וצעירים מקיבוצי עמק הירדן לשיחה כואבת וקודרת לקראת יישום הרפורמה שאם אכן תאושר בחודשים הקרובים תפתח כאמור את שערי המדינה ליבוא חופשי בענף

הם הגיעו לבושים בחולצות עבודה כחולות ובנעלי עבודה גבוהות וסיפרו על שגרת העבודה הקשה שמתחילה בארבע לפנות בוקר ומסתיימת בשעות הצהריים, מתחת ליריעות העוטפות את המטעים ועל העבודה הפיזית המאומצת הכרוכה בסחיבת אשכולות הפרי שמגיעים ל-40 ק"ג על הגב, בחום שמגיע ל-45 מעלות בצל ובתנאי לחות מעיקים מאוד.

אלברטו סיקורסקי, 67, מחוקוק, הוא כנראה ותיק עובדי הבננות בעמק הירדן. "אני קם מוקדם מאוד כדי להיות בארבע לפנות בוקר במטע. אחרי השעה 11 כבר אי אפשר לזוז במטע. פשוט אין אוויר לנשימה מתחת לרשת שעוטפת את המטעים", הוא מספר.

אריק מלצמן, 67, קיבוצניק מעין גב, כבר צבר 30 שנות ותק בענף הבננות ומרגיש מוטרד מאוד מכל הנעשה. "אם הרפורמה הזו תעבור אז זה סוף הענף בעין גב", הוא משתף בכאב. גם מיקי זעירא, 61, מנהל ענף הבננות בעין גב, קובע בפסקנות ומביע חשש כבד, "אין לנו שום סיכוי להתחרות ביבוא זול מכל העולם, גם ככה אנחנו מתנהלים על הקשקש".

בננות

הננות