זה יעלה לכולנו ביוקר

כל צעד מתבקש, שנחוץ לבצע במסגרת רפורמה בחקלאות, צריך להיעשות למען האינטרס הציבורי ולא רק במטרה להחליש את החקלאות המקומית • בינתיים החקלאים נתקלים מליברמן ופורר בציניות וזלזול • גיא ורון, פרשנות

בלתי אפשרי לפספס את הפרסומת החדשה שמשודרת מדי שעה ברדיו, ומזמינה, בקול שמח, את החקלאים שזרעו, קצרו והשקיעו לבוא ופשוט "לקבל כסף מהמדינה". האמת היא שניסיתי להימנע מלתקוף את הרפורמה של משרד האוצר בענפי החקלאות, שיש בה גם דברים טובים, אבל הציניות שבה מנוהלים הדברים מצד שרי הממשלה מחייבת התייחסות.

תחיל מהפרסומת המדוברת: אין כרגע כסף שמחולק. התמיכה הישירה שהמדינה מציעה לחקלאים לא סוכמה עדיין, היא נמצאת בדיונים ורחוקה מהכרעה. למעשה, כמו בכל שלב ברפורמה הזאת, משרדי האוצר והחקלאות זורקים מספרים מופרכים, הם נענים על ידי ארגוני החקלאות בהשגות ושאלות, ובסוף, מחליטים מה שהם רוצים. אז כרגע אין סיכום על תמיכה ישירה, שאמורה להעביר כסף לכל חקלאי שעובד את האדמה.

נמשיך לגולת הכותרת של הרפורמה - ההחלטה לבטל את המכסים על פירות וירקות. כמו מנטרה, חוזרים בריאיונות בתקשורת שר החקלאות ומנכ"לית המשרד שלא הגיוני שאננס יעלה בישראל פי כמה וכמה מאירופה. האמת, בזה הם צודקים. עם זאת, ההחלטה להבליט את מחירם של "גידולי הבוטיק" בישראל כמו אננס, פירות יער, פטריות ותאנים היא לא יותר מזריית חול בעיני הציבור. אנשי המקצוע במשרד החקלאות מפרסמים השוואות במגוון גידולים, בהם ישראל זולה בהרבה ממדינות אחרות ב-OECD ואלו במוצרים שכולנו צורכים כמו גזר, מלפפון, תפוז, מנגו ואבוקדו.

לפני כשבועיים פורסם דוח ביניים של "הוועדה לבדיקת פערי התיווך של מחירי הפירות והירקות", לגיבושה היו שותפים משרד הכלכלה, משרד האוצר ורשות התחרות. בטח שמעתם שהם קבעו ש-64 אחוזים מכל שקל על תוצרת חקלאית הולכים לחקלאי, ורק 36 אחוזים הולכים לקמעונאים. אלו כמובן מספרים שכל קשר בינם לבין המציאות הוא מקרי בהחלט.

קריאה מעמיקה יותר של הדוח הבהירה שהוועדה לא חושבת שהחקלאי מקבל כל כך הרבה, אלא "הוסיפה" לחישוב את בית האריזה, הקירור, המשווק ועוד הרבה ידיים בדרך. אבל הכותרת ניצחה. בתזמון שאינו מקרי, כמובן, ושמוכיח שהוועדה לא הייתה ממש חופשית - פרסום ההודעה נדחה במשך שבועות עד לפגרת הכנסת ויום לפני מסיבת עיתונאים מתוכננת של משרד האוצר ומשרד החקלאות, שבה הודיעו באופן חד-צדדי על ביטול המכסים. כל זה לא איפשר דיון נרחב בנושא, אלא קביעת עובדות בשטח.

שוק