העגבניות שהסתתרו

מפקחי משרד החקלאות מנעו הברחת 5 טון עגבניות שמקורן בעזה והוברחו לשטח ישראל

ככל הנראה, העגבניות היו מיועדות להפצה בשווקים ובמרכולים באזור הצפון

מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר (פיצו"ח), סיכלו ניסיון הברחת 5 טון עגבניות שגודלו בעזה. האירוע סוכל במחסום גלבוע המהווה מעבר של תוצרת חקלאית מיהודה ושומרון בזכות מידע מודיעיני מוקדם אשר הגיע למפקחי המשרד. 

במהלך בדיקה יסודית למשאית על ידי מפקח היחידה, בין התוצרת החקלאית אשר מקורה ביהודה ושומרון, התגלו שבעה משטחים מוסתרים של עגבניות בתוך קרטונים שעליו הופיע הכיתוב "תוצרת עזה" במטרה להסוות את מקורו האמיתי. לפי החשד, ככל הנראה העגבניות היו מיועדות להפצה ולשיווק בשווקים ומרכולים באזור הצפון. לנוכח הסכנה לבריאות הציבור, כל העגבניות שנתפסו הושמדו, ונגד נהג המשאית נפתחו הליכים משפטיים.

על פי חוק שיווק תוצרת חקלאית ישנם מספר תנאי סף לכניסת תוצרת חקלאית לארץ, ביניהם: חובת מעבר סחורות במקומות מוסדרים על פי חוק; דיגום התוצרת לשאריות מיקרוביולוגיות ושאריות חומרי הדברה כדי לוודא שהתוצרת הושקתה במים מתאימים וטופלה בחומרים מורשים ועוד. מכאן, תוצרת חקלאית שלא נבדקת, מהווה סכנה לבריאות הציבור מחד, ומאידך עלולה להוביל לכניסת מזיקים ונגעים, העלולים להרוס ענפי חקלאות רבים.
משרד החקלאות מדגיש כי ירקות שמקורם בעזה, אשר מותרים לשיווק בישראל לאחר בדיקות קפדניות ובייבוא מסודר הם עגבניות וחצילים בלבד. בתפיסה לעיל, לא הייתה ידועה זהות המגדל, ולכן לא היה ניתן לדעת אם מדובר במגדל המאושר לשיווק, ומכאן הסיכון בריאותי. 
אם נתקלתם בארגזים של ירקות ופירות אחרים עליהם מצוין כי מקורם בעזה יש לזרוק אותם לפח ולדווח למוקד משרד החקלאות הפעיל 24/7 בטלפון: 6016*.
רואי קליגר, מנהל היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "לצערי, אנשים מנסים להמציא בכל יום דרכים חדשות להבריח ירקות לתוך שטחי ישראל אך בזכות פעולות היחידה, הם נכשלים בכל פעם מחדש. ייבוא לא מפוקח של ירקות מעזה מהווה סכנה של ממש עבור הצרכן הישראלי לאור העובדה שאין לנו פיקוח על שרשרת הגידול. משרד החקלאות ימשיך במבצעי האכיפה כדי לוודא שתושבי ישראל ימשיכו לצרוך תוצרת חקלאית ראויה ובריאה".
 

ניסיון הברחת 5 טון עגבניות לשטח ישראל

ניסיון הברחת 5 טון עגבניות לשטח ישראל
צילום משרד החקלאות