מהפכת החקלאות ההידרופונית: שיטת גידול הירקות שחוסכת מים

בשנים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית באימוץ החקלאות ההידרופונית

שיטת גידול ללא אדמה ששורשי הצמחים גדלים במערכת מים מבוקרת. קבוצת חיפה, מובילה בתחום הזנת הצומח, פועלת ליצירת טכנולוגיות ופתרונות להזנת צמחים בדרך ייחודית

בנוסף, ניתן לגדל כרובים מסוגים שונים, פלפלים, עגבניות ומלפפון ואפילו אבטיחים ודלועים. שיטת גידול זו נחשבת לאחד מהפתרונות הסביבתיים והכלכליים המתקדמים ביותר לגידול צמחים בזכות החיסכון שלה בשטח ובמים. 

לחקלאות ההידרופונית יתרונות רבים, בין היתר, קיימת יעילות גבוהה של השימוש במים, מערכות הגידול ההידרופוניות צורכות פחות מים מאשר החקלאות מסורתית מבוססת הקרקע בשל המחזור של המים בתוך המערכת.

לצד קיצור מחזור הגידול, ייצור כל השנה בתנאים מבוקרים ושימוש מופחת בחומרי הדברה, קיימים יתרונות נוספים. לדוגמא,  ניתן להציב את המערכות בצורה אנכית או אופקית ובכך לנצל בצורה יעילה יותר את השטח המיועד לגידול, מה שהופך את המערכות למתאימות עבור חקלאות עירונית או באזורים בהם זמינות קרקע מוגבלת.

החקלאות ההידרופונית מהווה פתרון חלופי לגידולים בקרקע, לפי נתוני האו"ם עד שנת 2050 צריכת המזון בעולם תגדל ב-70% ולעומת זאת זמינות הקרקע לחקלאות תקטן ב13%.

לטובת החיסכון במים והשמירה על כדור הארץ, קבוצת חיפה המובילה בתחום הזנת הצומח, פועלת ליצירת טכנולוגיות ופתרונות להזנת צמחים שמצמצמות את השימוש במשאבים השונים ומגדילים את כמות היבול ליחידת שטח.

הקבוצה מבצעת ניסויים רבים במרכז החדשנות והפיתוח של הקבוצה בחוות אהרונסון בעתלית. במסגרת הניסויים בוחנים גידולי עלים וירקות מסוגים שונים, על מצע מים ללא אדמה.