המאבק להצלת הדבורים מניב דבש

700 מיליון דבורים הצילה עמותת "מגן דבורים אדום" מאז נוסדה, לפני 12 שנה

מאות מתנדבים מקבלים כ-4,000 פניות בשנה וממהרים לחלץ נחילי דבורים מגורל של הדברה וריסוס ● השבוע העניקה העמותה תעודות הצטיינות לתשע עיריות ידידותיות לדבורים ● "בישראל נגמר הסיפור של לרסס דבורים סתם ככה", מצהיר מייסד העמותה

בקומה השלישית של דיזנגוף סנטר בתל אביב, בין חנות "נינטנדו" לשלל מותגי בגדים, שוכן מרכז הקיימות של עיריית תל אביב. מה למרכז קיימות ולמקדש של תרבות הצריכה? בסנטר – קניון אורבני עם גג ירוק, יריד אוכל טבעוני ועשרות יוזמות אקולוגיות – אחדות הניגודים הזאת דווקא נראית הגיונית.

בשעת ערב מוקדמת רוחשת פעילות שופינג נמרצת במפלסים ובחנויות, אבל במרכז הקיימות שקט. כ-200 אישה ואיש, כולל כמה קצינים שהגיעו במדים היישר מהמילואים, מקשיבים בריכוז לפרופ' נירה בן יהונתן שמדברת על ריכוזי הדופמין במוח של דבורים. יש כאלה ששולפים את הטלפון ומצלמים חלקים נבחרים מהמצגת. בחלל הקומפקטי אין כיסא פנוי. מי היה מאמין שלאנטומיה של דבורים יש כזה רייטינג.

יוסי אוד תמיד האמין. האיש התזזיתי והחייכן, מחנך בשיטת ולדורף שלא מוגזם לכנותו מר דבורים הישראלי, הוא הרוח החיה – או המזמזמת – בעמותת "מגן דבורים אדום" שהתכנסה השבוע לחגוג 12 שנים לפעילותה. בעוונותיי, כשקיבלתי את ההזמנה ל"כנס המצילים והידידים" של הדבורים, חששתי שהנוכחות תהיה דלילה.

אבל מתברר שאוד וחבריו השכילו בשנות הפעילות שלהם לפרוס רשת של נאמני ושגרירי דבורים ברחבי הארץ, וביום פקודה הם הגיעו מכל קצווי המדינה, כולל קריית שמונה. במהלך אחת ההרצאות מועבר בקהל כיבוד – מגש של תותים טעימים. "אל תשכחו מי האביק אותם", אומר האיש שמעביר את התקרובת.